Wandel informatie en begeleiding tips.

Wij zijn zeer verheugd als u met onze Avondvierdaagse meeloopt maar misschien dat u zich dan ook nog inzet om samen met een grote groep deel te nemen aan de Avondvierdaagse Hoogland
en dat u de begeleiding van die groep op u neemt.
Menigeen onderschat de verantwoordelijkheid die u dan draagt om uw groep weer veilig thuis te brengen. De regelingscommissie is zich daar zeker van bewust en doen er elk jaar weer alles aan om de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen, in de vorm van het samenstellen van veilige wandelroutes, opleiden van verkeersregelaars en zoveel als mogelijk informatie voorzien etc. etc.

We merken aan de aantallen dat er veel animo is om de kinderen te begeleiden tijdens de avondvierdaagse Hoogland. Wij als organisatie vinden dat zeer bijzonder en kunnen niet zonder deze begeleiders. Alleen de laatste jaren komen er steeds meer begeleiders bij, vooral op de vrijdagavond tijdens de intocht. Wij willen graag dat dit aantal verantwoordt minder wordt, waardoor de nadruk weer komt op het begeleiden van de kinderen.

Voor de groepen geldt maximaal:
1 ouder/begeleider op de 8/9 kinderen voor de 10 km en
1 ouder/begeleider op de 4 kinderen voor de 5 km.

Dit aantal zorgt ervoor dat de groepen weer dichterbij elkaar lopen en dat zorgt weer voor meer veiligheid tijdens de avondvierdaagse Hoogland. We zien dit al bij een aantal groepen tijdens de avondvierdaagse Hoogland en deze scoren dan ook hoog in het overall-klassement en wie wil er nu niet vooraan achter de muziek lopen.

Naast de algemene veiligheidstips willen wij u nog enkele begeleidingstips, adviezen geven en vragen u deze adviezen op te volgen.

  1. Houdt u zich bij verkeer situaties aan de aanwijzingen van
    verkeersregelaars; dit zijn voor de wet bevoegde personen om het
    verkeer (dus ook voetgangers) te regelen.
    Het aantal begeleiders bedraagt 1 begeleider op 8 kinderen;
  2. Als er meer begeleiders zijn, stel dan één persoon aan met een speciaal
    hesje, deze loopt voorop en is tevens het aanspreekpunt voor de
    regelingscommissie, verkeersregelaars én politie;
  3. Verdeel de groep in evenredige aantallen onder de begeleiders;
  4. Laat de jongste (kleinste) vooraan lopen en vervolgens op leeftijd of
    groep naar achteren. De kleinste bepalen het tempo;
  5. De begeleider van een groep loopt in principe achter zijn
    of haar groep, zodat hij/ zij zicht heeft over dat deel waar hij/ zij
    verantwoordelijk voor is;
  6. Voorkom dat de onderlinge groepen elkaar gaan inhalen,
    dit kan leiden dat de kleinsten toch nog achteraan komen,
    het geheel versplintert en dan is de controle geheel verloren;
  7. Om de doorstroming dit jaar beter en in goede orde te laten verlopen
    zullen er dit jaar weer GEEN drinkplaatsen of pauzes zijn.
    Wij weten nu dat dit ten goede komt van de binnenkomst tijd en dat de
    begeleiders de drankjes tijdens het wandelen uit kunnen delen.
    De kinderen kunnen dit dan ook wandelend nuttigen;
  8. Ruim het afval/ rommel dan wel tijdens de wandeltocht op en verzamel zoveel als mogelijk in de verstrekte tasjes. AUB geen confetti kanon op het startveld (zie de foto’s hiernaast voor wat voorbeelden) 
  9. Drink genoeg water zeker op warme dagen… Op het moment dat je dorst heb, ben je al aan het uitdrogen. Let op bij kinderen dat ze het niet opmaken bij water gevechten. Kinderen komen nl. geregeld verhit en enigzins uitgedroogd binnen. Drink dus voldoende bij dit warme temperaturen en scheelt ook spierpijn!
  10. en als laatste… :
    Voorkom blessures: Ga niet te snel van start, geef uw spieren de gelegenheid om warm te worden. Kramp in uw kuit is gemakkelijk te verhelpen door de voorvoet omhoog (naar het scheenbeen) te drukken en zachtjes in de kuitspieren te knijpen.
    * Voorkom blaren:
    Draag goede wandel sokken en -schoenen (die goed zijn ingelopen) gevoelige plekken van uw voeten dakpansgewijs afplakken met leukoplast kan ook bij nieuwe schoenen helpen.
    Zonder ribbels !! Deze kunnen juist weer blaren veroorzaken.
    * Voetproblemen?
    Neem elke dag enkele minuten een koud voetenbad, de huid wordt dan wat gehard.
    Heeft u zachte voeten? Wrijf ze in met glycerine en elke dag even even een koude waterstraal erop.
    Gebruik geen zeep die verzachte juist de huid.
    * Zweetvoeten?
    Vooraf inwrijven met talkpoeder helpt dit enigszins te voorkomen.

    Hopelijk blijft u zo vrij van allerlei narigheid en loopt u uiteindelijk de intocht zonder blaren en pijn.

Wij hopen met deze tips/adviezen voor u een bijdrage te leveren om te genieten van een ontspannende wandeling tijdens de Avondvierdaagse van Hoogland en de groep gezellig bij elkaar te houden.

We willen ook de groepen belonen die zich alle vier de avonden het beste gedraagt, als een echte groep bij elkaar loopt en wie de mooiste en origineelste liederen ten gehore brengen, want zingen tijdens de avondvierdaagse hoort er gewoon bij.

In ieder geval mag de tot beste uitgeroepen groep met de intocht voorop lopen en ontvangt de wisselbeker van de avondvierdaagse Hoogland.